Paramotor

Lär Dig flyga skärm med paramotor!

Att flyga paramotor är det snabbaste och billigaste sättet att komma upp i luften och själv flyga fri som fågeln. Med motorns hjälp flyger Du i mellan 40 till 60 km/h och Du kan själv ta Dig dit du vill. Dina enda begränsningar är hur mycket bränsle Du kan ta med dig och vilket väder som råder den aktuella dagen. Med paramotor flyger vi t.ex. inte i starka vindar. Men att ta sig 10 mil på en normaltank i 0-vind eller svag medvind är fullt realistiskt.
Med paramotor når Du också ställen som kan vara svåra att nå till fots eller via markfordon.
Med lite träning kommer Du även att kunna flyga i fjällen.

Skärm

En flygskärm är en vidareutveckling av en fallskärm. Skärmen har en profil som liknar en vinges och det är det som gör att den flyger. När man flyger med paramotor så använder man en vanlig skärm för skärmflygning men som är sk. DULV klassad (dvs. att den också är hållfastighetstestad för flygning med paramotor) eller en särskild paramotorskärm. Paramotorskärmar är utvecklade enbart för flygning med paramotor och är generellt lite snabbare än ”vanliga” skärmar.

Paramotorn

är en liten 2-takts motor på mellan 80 och 200 kubik. Det finns även 4-takts motorer men de är fortfarande väldigt få. En paramotor väger mellan 18 och 30 kg. utan bränsle. Sen tillkommer nödskärm och bensin, ca. 0,75 kg/liter.
En paramotor är utrustad med drag- eller elstart. För att man inte ska skada enheten så är paramotorn utrustad med en bur runt motor och propeller. En bränsletank är (oftast) placerad under själva motorn. Den brukar rymma mellan 7,5-15 liter.
En sele är monterad i paramotorns ram på ungefär samma sätt som en ryggsäck med fast ram. Det är också därför som paramotorn kallas för ryggsäcksmotor.

Nödskärm

För att skydda piloten vid händelse av att skärmen skulle sluta flyga så har man även en nödskärm. Den är fäst i pilotens sele. Om Du skulle behöva kasta nödskärmen så kommer du att märka att den har en rund kalott.

Paramotor flygning i Sverige

är som aktivitet organiserad genom Svenska Skärmflygsförbundet som i sin tur övervakas av Transportstyrelsen. En paramotor licens tillsammans med betalda avgifter till din lokala klubb och till förbundet gör att Du är försäkrad när Du flyger, vilket är mycket viktigt.

Kurser

Se vårt utbud under länken ”Kurser”. Som utbildare ställer vi själva stora krav på vår utbildning och det bör även du göra för att säkerhetsställa att Du får den bästa kvalitén för Dina pengar.
För att få paramotorlicens måste Du gå en paramotor kurs med både teori och praktik. Under kursen kommer Du att öva flygning med överinseende av en instruktör. Kursen avslutas med en skriftlig tentamen.
Kurspriset varierar på om Du har tidigare flygerfarenhet med skärm eller inte samt vilken typ av kurs du är intresserad av.
Hör av Dig till oss med Dina funderingar och frågor!