Historien om Karma

Karma startades
hemma på köksbordet i Åre. Det var 2006 och från början var det bara ett kul hobbyprojekt helt utan planer eller ambitioner om någonting större. Då tillverkade jag burarna i aluminium och fick mycket hjälp av min vän och tillika smed, Håkan Dalgren i Järpen. 2009 började jag experimentera med burar i rostfritt. Samtidigt var jag återförsäljare i Sverige åt ett spanskt paramotormärke – Airfer. Mellan 2011 och 2012 designade jag den första “riktiga” Karma buren med dubbel bur ring och beställde 10 st burar av Lorenco Alcones på Airfer. Buren fick namnet Evo-III eftersom den var den tredje i ordningen.
Karma Paramotors of Sweden hade fötts.

Innovativ paramotor
Om jag “bara” hade byggt en paramotorbur hade jag aldrig försökt att sälja den. Viktigt för mig var att designen erbjöd attribut som inget annat paramotormärke gjorde.
Genom att hela tiden flyga och testa mina kreationer kom jag underfund med saker som jag kunde implementera på min produkt. Resultatet blev:
En paramotorbur med en ovanlig monterings metod som gör den extremt vridstyv.
En paramotorbur med flexibel höjdmontering av rörliga eller fasta armar.
En paramotorbur där selen sitter med s.k. “ball/pinlock “sprintar och lätt kan fällas fram för att komma åt motor och magnapull.
Resultatet är en styv, mer mångsidig och lättmekad paramotor än konkurrenternas.

Sele med airbag
Efter en olycka som involverade en pilot som tagit sin licens hos mig började fundera på hur man kunde skydda piloten på ungefär samma sätt som inom friflygning.
Lösningen blev att jag designade en ny typ av sele som skyddar genom en airbag som hänger under pilotens rumpa. Airbagen är inte i vägen under flyget och kan lätt demonteras från selen om piloten ändå inte vill ha den där. En kort tid efter att jag hade börjat med systemet anammade en av världens största paramotortillverkare konceptet. Sedan dess har det blivit mer innovationer och till våren 2021 kommer fler intressanta nyheter att presenteras.